dissabte, 29 de juny del 2024

Un volt per Mongòlia*

dissabte, 22 de juny
Aprofitant un cap de setmana de luxe a Xàbia m'acoste a conéixer un poble que no conec i de què he sentit parlar molt: Jesús Pobre; i m'atrevisc a fer una cosa que no he fet mai: reservar taula per a una persona, a  Casa Rosita (Major, 3 - 965 756 408 fb).

Detall de benvinguda a taula: olives adobades

Aigua Lanjarón 1l (2,50 €) i copa de vi (2,50 €)

No sé què demanar, ni quina quantitat. La xica que m'atén m'ajuda un poc.


Pilota de putxero (4 €). Deliciosa. Es pot compartir.
"Pilota de putxero de Casa Rosita (Jesús Pobre)" GuíaHedonista (26/1/24)
«Seguint la tradició de la Marina Alta, esta espècie de mandonguilla -pilota de facedura- s'embolica en una fulla de col, el sabor melós de la qual es fon en la boca amb el sabor de la llima i les espècies (canyella, julivert, pebre… potser també clau i nou moscada). Rosi no hi posa pollastre ni gallina, només carn de porc, ou i pa ratllat.»


Sang amb ceba (mitja ració: 2,50 €)
Diferent a la forma de fer-la a l'horta, però bona.

Pa amb allioli (1,70 €)




Capellà amb tomaca seca (6,50 €)
Ben bo, encara que no me'l puc acabar.


Coca de dacsa amb tonyina i ou (3 €)


Café (1,30 €)

Total: 24 €

Hi podríem haver menjat perfectament dues persones.
Lloc molt recomanable.
Molt bona relació qualitat-preu.

Hi he de tornar a tastar la paella de ceba.

Parlen valencià

Jesús Pobre és una entitat local menor de Dénia; abans fou l'alqueria Benissadeví i Benicalbi (HistoriasdeJesúsPobre). El Pare Pere (Fra Pere Esteve Puig) hi funda un hospici i una ermita sota l'advocació de Jesús Pobre (1649). Entre 1936 i 1939 fou Mongòlia*. “Més que per revolucionari, van triar el nom perquè fora absolutament laic” (Rosa Seser, arxivera municipal de Dénia)
-----------------------
Ja que hi estic, diumenge vaig al mercat del Riurau (a l'estiu és de 18 a 23 h; a l'hivern, de matí)

Al riurau del Senyoret (1848-73 / 2009) hi ha verdura, fruita, coques, pa, embotits, formatges, vi, cervesa... i música en directe; també artesania, bijuteria...
Jo compre una verdura que no conec, els caretos (8,50 € kg; fixeu-vos en la foto central de l'esquerra), i em bec un suc de magrana deliciós de m'agrada (3 €).

La bajoca de careta (caric, fesols de/de la careta, caretos) ha sigut cultivada a la conca mediterrània des dels temps dels romans; bastant freqüent en dècades passades, especialment a les comarques de la Ribera, la Costera i la Safor, la Marina Alta i les Illes Balears. (tornantalesnostresarrels)