dimecres, 7 d’agost del 2024

Una passejada per la Banya*

dijous, 25 de juliol - dia de Sant Jaume

Les "Guinness" hem decidit enguany passar uns dies a la Costa da Morte. El primer albariño que tastem, mentre esperem que ens donen les claus de l'apartament, és Mareas Vivas (Rías Baixas. Viña Sobreira, Pontevedra), a la cerveseria Bernaldo (Av. Mariña. O Porto do Corme), amb una bona vista a l'ancó (enseada); també cervesa 1906 Estrella Galicia.
Volíem alguna tapeta, però, d'una manera un poc... deixem-ho amb "estranya", ens diuen que la cuina obri a les 13 h. Ens posen una tapeta de truita (2,30 € x 3)

A Galícia avui és el dia del patró, Santiago, però nosaltres el coneixem per sant Jaume ("El dia de Sant Jaume és un dia assenyalat" 🎶) i altres, per Jaime, Jacques, James, Iago, Giacomo, Jacobo, Diego...
I com que tot s'ha de celebrar, ho fem al restaurant San Martín Canduas (As Grelas 34. Cabana de Bergantiños/Canduas. A Coruña - 627 880 426), cara a l'estuari del riu Anllóns.

Detall: mosset de pastís de peix

Pa (1,20 € x 3). El pa gallec, mmmmmm
Aigua (2,50 €)

Quinta da Peza 2023 DO Valdeorras
Godello  -  13,5% vol.
Quinta da Peza. Fontei-A Rúa, Ourense
15 € (10 € celler)

Polbo a feira (21 €). Quin punt, quin sabor!

Berberetxos d'Anllóns (16 €). Excepcionals de grandària i de textura.
"Mariscadoras de l'Anllóns" El Comidista (07/24)

San Martiño (gall de Sant Pere, 26 €). Deliciós

Per a les postres, crema de llima (3,50 €) i pastís de formatge al forn (4,50 €)
Café (1,50 € x 2)
Total: 31,70 € x 3
Lloc molt agradable. Després es pot passejar pel passeig marítim.

A la llotja de peix de Laxe veiem de prop el San Martiño, i també com subhasten el peix, en gallec.
A la porta d'un supermercat de Corme hi ha un cartell "Véndese peixe", i mireu, mireu on el tenen!
divendres, 26 de juliol
Ens havien recomanat el restaurant Tira do Cordel, però no hi ha taula i ells mateixos ens suggereixen el bar O Trebon* (Passeig Marítim, 11. Fisterra - 981 463 017), cara a la platja de Langosteira (on després anirem a passejar; jo fins i tot em banye)
*["Galícia i les més de 70 paraules per a parlar de la pluja". Trebón és un ruixat sobtat i intens, normalment amb vent.]
Aigua (3 €), cervesa (2,50 € x 3)
Copa de vi blanc Condes de Albarei (Albariño. Rías Baixas. Cambados, Pontevedra. 2,50 €)
Detall de benvinguda: xorís crioll (o com alternativa, cullerada d'ensalada russa)
Pa (1 € x 2)
Compartim:

Croquetes de cabra (centolla; 8 €)

Percebes (20 €)
Feia anys que no els tastava; per a alguna de nosaltres és la seua "primera vegada".
Són menudets, però saborosos i, seguint les indicacions d'Isabel, ens els mengem molt bé.

Sardines a la brasa (15 €)

Sarg (40 €). Boníssim

Per a les postres, coulant de xocolate (6 €) i coca de Santiago (4,50 €)
Café (1,20 € x 2)

Total: 37 € x 3
dissabte,27 de juliol
Avui de matí fa fresqueta, fem un passeig per la plaça de Malpica de Bergantiños i ens asseiem vora la mar (rúa Praia; les xiques es fan uns tallats, un croissant i un pa torrat amb alvocat; jo vaig al Forno Novo (Maestro Antonio Montero) i em compre empanada de sardines (mitja, 10 €); la que més es ven és la de bonítol, però també n'hi ha de polp, zamburiñas, zorza (carn de porc amb pebre roig), pollastre, xampinyons, sardines, escopinyes, bacallà (sol o amb gambes, navalles, zamburiñas)...

Diuen que un dels millors carrers per anar de tapes a La Corunya és Barrera: Cocodrilo (filet amb creïlles), O Tarabelo (mejillones, minchas, pimientos de Padrón, empanada de parrochiñas), A Troula; també els carrers de la Estrella, de los Olmos (Victoria), de la Galera (Jaleo), de la Franja (O Celeiro, A Lagarteta) o de Troncoso; plaça de Maria Pita (La Escondita)...
"Tapas en A Coruña: una ruta con pulpo, tortilla, callos y calamares". El Comidista (11/23)
Dissabte a migdia està tot de gom a gom i, miraculosament, trobem taula a la cerveseria El Real (Olmos, 8. La Corunya - 881 925 345).
Ens atenen diverses persones, entre elles el que sembla l'amo, el del dibuix, un home ben amable, que fins i tot farà a mà el compte.

Cervesa Estrella de Galicia de Bodega (sense pasteuritzar; 5,5% vol; 2,50 € x 3 + 1,50 € x 2)

Detall de la casa: truita de creïlla i empanada.

Tapa d'ensalada russa (2,50 €)

Pa (1,50 €)

Ració de calamaronets (13 €)

Pimentons de Padrón (7 €)

Ració de polbo a feira con cachelos (18 €)

Navaixes (16 €)

No volíem postres, però ens deixem seduir per un pastís d'orujo (4 €)

Café (1,50 € x 2)

Total: 25,17 € x 3

No és un dels llocs recomanats, i és un local molt gran, però no està malament.

Tenim l'hotelet a la platja de Bastiagueiro (Oleiros), i de vespradeta ens hi fem un vinet a Varadero.

Castro de Lobarzán 2022 CRDO Monterrei
Godello i Treixadura
Castro de Lobarzán. Villaza
3,50 € x 2
Intens, aromàtic, agradable.
Amb detall d'olives

Un altre vi que tastem "a casa" és
Pazo Serantellos 2022 DO Rías Baixas
Albariño
Pazo Serantellos. Cambados
Aprox. 7,50 €

diumenge, 28 de juliol

Entrem al poble de Redes i veiem molta gent fent l'aperitiu als restaurants, però no ens donen taula. En A Pousada do Mariñeiro en tenim, sí, però només ens serveixen cervesa (amb molta insistència ens portaran unes papes i unes olives, amb potet i tot; 3,20 € x 3).

Finalment, una miqueta tard, aconseguim taula en la terrassa del Mesón O’Mourón das Gemelas (Rúa do Medio, 10. )

Al diccionari gallec trobe "Mourón: Pau que serve de soporte a algunha cousa para que non caia. / Fungo do trigo e doutros cereais."  Google el tradueix per "idiota"

Aigua i cervesa

Ensalada. No té gens de verd! Pimentons del Piquillo en conserva, espàrrecs, ventresca de tonyina i olives (12 €)

Pimentons de Padrón (5 €)

Cloïsses (24 €)

Pa (2 €)

Brownie i pastís de formatge (6 € x 2)
Café?

No ens aclarim amb el compte; números poc clars i tres sumes diferents. Al final, 21,14 € x 3.
Servei molt amable.
A l'hora d'esmorzar havíem intentat menjar truita a Betanzos, però Casa Miranda (Progreso, 5) i O Pote (Progreso, 9) estan tancats, obrin a les 12,30. La cerveseria As Galeras, vora el riu Mendo*, està oberta, però resulta que no ofereixen truita fins a les 13 h! En fi, passem com podem amb un café amb llet i pa torrat amb tomaca (3,80 € x 3). A la nit tornem a intentar-ho, però no havíem reservat i és impossible; novament trobem taula a As Galeras (pg. A Galera, 2. Betanzos- 981 775 137).
Aigua (1,50 € x 3)
Ensalada (6,20 €), pa (1 €), cervesa (2,20 €), copeta de vi (Lagar de Deuses Godelllo DO Monterrei. Méndez-Rojo, Chantada, Lugo)
i l'esperada truita de Betanzos (xicoteta, de 6 ous; 9,90 €)
Total: 14,15 € x 2
"El secret de la truita de Betanzos", El Comidista (9/2016). És una truita melosa o líquida, feta amb ous de pagés, creïlla gallega (kennebec), oli i sal.

En l'últim concurs de la Semana da Tortilla de Betanzos (09/23) la millor truita fou la d'O Noso Recuncho (Tr. Progrés, 17; amb Jorge Buleandra, natural de Romania, a la cuina. fb). Competien 16 establiments, i van van arribar a la final també Café de Segundo, restaurant Casanova, Yocri i Treze. El Bar Galícia no revalidà el títol.

En la foto es veu una de les pintures que pengen de les cases del nucli antic de Betanzos en la XVII Biennal de Pintura Balconades (2024), obra d'Aida Rodríguez Donoso (Vigo)

*[El riu Mendo i el Mandeo formen la ria de Betanzos. Una ria és un accident geomorfològic que designa una de les formes que pot prendre la vall fluvial en la desembocadura d'un riu quan queda submergida sota la mar per l'elevació del nivell d'aigua; és un braç de mar que s'interna en la costa i que està sotmés a l'acció de les marees. Els fiords, profunds i d'escarpats vessants, van ser erosionats per una glacera.
Rías Altas desemboquen al Cantàbric, i Rías Baixas, a l'Atlàntic]

Tot el món ens pregunta si a Galícia estem fresquetes; potser un poc més que a València, però fa calor, sí, i ens mengem algun gelat, com el d'O 'Ezaro -diuen  que el Xallas és l'únic riu europeu que cau en cascada- (de llima, de La Lechera)
o el del Ferrol, Bico de Xeado (brull da Capela amb figues caramelitzades, i de llima amb alfàbega)

"Fai un sol de carallo" 🎵

No hem begut Guinness, només Estrella Galicia, clar.
Hi tornarem, no?

*El nom de la ciutat de la Corunya té el seu origen en el terme fenici a Karn, el significat del qual és "la banya". D'eixa manera l'haurien batejada els navegants d'eixe poble, segles abans de la conquesta romana, en atenció a la forma de l'istme en què s'emplaça (Theo Vennemann)
La Costa da Morte (Costa de la Mort /1904, diari El Noroeste) és el nom donat a una part de la costa atlàntica de Galícia. S'estén des de Malpica de Bergantiños fins a Muros, a la província de la Corunya. Rep aquest nom degut al nombre important de naufragis que s'han produït a la zona al llarg de la història. És una costa exposada directament a l'Atlàntic, amb penya-segats i forts corrents, la perillositat dels quals es veu augmentada amb els temporals, que hi són freqüents.